Udgivet i Artikler

Telefonnummer 70137920 - Er det spam eller salg?

Af Polen.dk

Det ringer igen. Displayet lyser op med 70137920 - et nummer, du efterhånden kender alt for godt, men som du aldrig får et klart svar fra. Måske har du allerede oplevet den korte tavshed i den anden ende, en halv afbrudt sætning eller en tom telefonsvarerbesked. Hvem står bag? Er det endnu et forsøg på at sælge dig noget, eller er det ren og skær spam?

I denne artikel stiller vi skarpt på fænomenet, der irriterer tusindvis af danskere hver uge. Vi dykker ned i opkaldenes mønster og adfærd, vurderer hvorvidt der er tale om spam eller legitim telemarketing, og giver dig konkrete råd til, hvordan du beskytter dig selv - både teknisk og juridisk. Læn dig tilbage, og få svaret på, om du skal tage telefonen næste gang 70137920 dukker op på skærmen… eller om du straks bør trykke “Bloker”.

Mønster og adfærd: Sådan ringer nummeret typisk

Modtager du gentagne opkald fra 70 13 79 20, følger de stort set altid det samme mønster:

  1. Hyppige gentagelser - telefonen kan ringe flere gange om ugen, nogle brugere rapporterer helt op til 3-4 gange dagligt.
  2. Ringetider uden for normal kontortid - der ringes ikke kun hverdage 8-16, men også sen eftermiddag, aften og indimellem lørdag eller søndag formiddag.
  3. Opkaldet afbrydes - svarer du, går der ofte få sekunder, før forbindelsen kappes, og du hører ingen i den anden ende.
  4. Ingen eller tomme talebeskeder - når du ikke tager telefonen, efterlades der enten slet ingen besked, eller også afspilles kun baggrundsstøj.
  5. Mulig autodialer - det systematiske mønster indikerer brug af et automatisk opkaldssystem, der kobler dig på en sælger først, når nogen reelt tager telefonen. Ringer du hurtigt nok op igen, kommer du sjældent igennem til en medarbejder.
  6. Blokering hjælper kun delvist - mange vælger at blokere nummeret, men oplever nye forsøg enten fra samme nummer senere eller fra variationer, der kun adskiller sig på de sidste cifre.
Typisk adfærd Hvad det fortæller os
Gentagne opkald, også weekend Automatiseret kampagne, der kører hele ugen
Opkaldene afbrydes ved svar Autodialer ringer flere numre ad gangen og dropper dem uden ledige agenter
Ingen/blanke voicemail-beskeder Manglende menneskelig håndtering af opkaldet
Fortsætter trods blokering Callcenteret skifter eller spoof’er numre for at omgå spærring

Sammenlagt peger alle signaler i retning af en aggressiv telemarketing- eller spamkampagne, der benytter automatiske opkaldssystemer. Det giver mening at være skeptisk, særligt fordi nummeret ofte udgiver sig for at repræsentere Topdanmark uden at kunne bekræftes.

Er det spam eller salg? Vores vurdering

Vi har gennemgået flere ugers bruger­rapporter, tele­data og offi­cielle registre for at vurdere, om 70137920 er legitimt eller ej. Konklusionen peger entydigt i retning af uønsket telemarketing - i gråzonen til egentlig spam.

Tegn på legitime opkald Tegn på spam/telemarketing
Nummeret præsenteres som tilhørende Topdanmark Opkaldene foretages på tidspunkter, hvor seriøse kundeservice­afdelinger sjældent ringer (sen aften, weekend)
Af og til svarer en person, der nævner produkter inden for forsikring/pension Hyppigt brug af autodialer: der lægges på, så snart du svarer, eller linjen er tavs
Manglende eller helt tomme talebeskeder
Gentagne opkald trods blokering - typisk adfærd for aggressive salgsbureauer
Mange brugere oplever samme mønster og rapporterer nummeret som generende

Spoofing gør det værre

Vi kan ikke udelukke, at 70137920 er spoofet - altså, at opkaldene i virkeligheden kommer fra en helt anden aktør, der blot får nummeret til at se “pænt” ud på din skærm. Denne teknik bruges hyppigt for at omgå spamfiltre og øge svar­raten.

Hvad betyder det for dig?

  1. Viser nummeret Topdanmark i displayet, er det ikke garanti for, at Topdanmark rent faktisk ringer.
  2. Den aggressive ringe­kadence og manglen på talebesked er atypisk for et officielt kundeservicekald, men klassisk for salgsrobotter.
  3. Risi­koen for, at formålet blot er at få dig til at indgå en aftale eller udlevere personlige data, anses som høj.

Samlet vurdering: Opkaldene fra 70137920 bør behandles som uønsket telemarketing/spam. Tag ingen aftaler over telefonen, og del aldrig følsomme oplysninger, før du selv har kontaktet Topdanmark via deres officielle kanaler og bekræftet, at henvendelsen er ægte.

Hvad kan du gøre? Blokering, verificering og indberetning

Følg disse konkrete trin, hvis 70 13 79 20 plager dig, eller du blot vil gardere dig mod lignende opkald:

1. Blokér nummeret på din telefon

  1. iOS (iPhone)
    Telefon › Seneste › i-ikon ved opkaldet › Rul ned og vælg “Bloker denne opkalder”.
    Supplér evt. med Indstillinger › Telefon › “Dæmp ukendte opkaldere” for at sende alle ukendte numre direkte til telefonsvarer.
  2. Android
    Telefon-appen › Seneste/Log › Tryk på nummeret › “Bloker/rapporter som spam”.
    Aktivér også Googles indbyggede spamfilter: Telefon-app › tre prikker › Indstillinger › Opkalds-id & spam › “Filtrér spam-opkald”.

2. Del aldrig følsomme oplysninger over telefonen

Uanset hvor overbevisende stemmen eller den automatiske besked lyder, skal du aldrig udlevere CPR-nummer, kort- eller kontooplysninger. Seriøse selskaber - herunder Topdanmark - beder ikke om disse oplysninger uopfordret pr. telefon.

3. Verificér henvendelsen direkte hos topdanmark

  • Find Topdanmarks officielle kontaktdata på topdanmark.dk eller i deres mobil-app.
  • Ring selv op til kundeservice (det nummer der står på hjemmesiden/policen) og bed dem bekræfte, om de reelt har forsøgt at kontakte dig.
  • Undgå at bruge det nummer, du blev ringet op fra, da det kan være spoofet.

4. Sig fra på forhånd - Robinsonlisten & “nej tak”

Mulighed Sådan gør du
Robinsonlisten (Telesalg-frabedelse) Tilmeld dig gratis via borger.dk (MitID kræves). Virksomheder må herefter ikke ringe til dig uden samtykke.
Direkte frabedelse Bed sælgeren om at blive slettet fra deres ringelister. Notér dato/klokkeslæt som dokumentation.

5. Indberet gentagne uønskede opkald

  • Teleselskabet - Send dato, klokkeslæt og nummer til kundeservice; de kan ofte spærre eller spore misbruget.
  • Forbrugerombudsmanden - Udfyld klageformularen under “Uønsket telefonsalg”. Vedlæg screenshots af opkaldslog og eventuelle telefonsvarer.
  • Spam-apps - Bidrag til fællesskabs-baserede databaser (Truecaller, Hiya m.fl.) ved at markere nummeret som spam.

Kort sagt: Blokér, bekræft, og indberet. Så minimerer du både irritationen og risikoen for svindel, når 70 13 79 20 - eller et hvilket som helst andet ukendt salgsnummer - ringer næste gang.